Lutherse Werkweek voor Kerkmuziek
De Werkweken voor Kerkmuziek zijn in 1951 opgezet door Dr. Willem Mudde met de primaire bedoeling koorzangers, koordirigenten en leraren in kennis te brengen met de toen moderne kerkmuziek van Hugo Distler, Ernst Pepping, Siegfried Reda, Helmut Bornefeld en vele anderen. Naast de beoefening van deze kerkmuziek stond de liturgische inbedding van deze dagen centraal. De viering van de metten, vespers en completen was in die jaren een volkomen nieuw verschijnsel.
Hoewel de kerkmuziek van bovengenoemde componisten ondertussen alom bekendheid heeft gekregen is de opzet van deze week niet gewijzigd. Acht dagen lang wordt er zo'n 7 uur per dag gerepeteerd en zijn er aan het eind van de week twee slotuitvoeringen die zich ieder jaar weer kunnen verheugen in een grote belangstelling en waardering. Koorervaring en 'tamelijk vlot van blad kunnen zingen' zijn ook hier geen directe vereiste (wel een aanbeveling), maar werden meer een logisch gegroeide vanzelfsprekendheid. Zo kan de moeilijkste polyfone kerkmuziek tijdens deze week verantwoord beoefend worden. De concentratie tijdens deze dagen blijkt iedere keer weer vele malen hoger te liggen dan op de normale wekelijkste repetities door het jaar. Niveauaanduiding: Motetten uit de 'Geistliche Chormusik' van Heinrich Schütz, motetten van Johannes Brahms, motetten van Ernst Pepping. De werkweken trekken ieder jaar zo'n 50 zangers.
De 72ste Werkweek vond plaats 22 t/m vrijdag 26 juli 2024 in Conferentiecentrum Bovendonk in Hoeven (NB). Er werd muziek ingestudeerd van Guillaume Dufay, Heinrich Schütz, Andreas Hammerschmidt, Anton Bruckner, Ernst Pepping en Siegfried Reda. Het koor stond ook dit jaar weer onder leiding van Hans Jansen en Els Hermanides. Het slotconcert was op vrijdagmiddag 26 juli in de kapel van het Conferentiecentrum. De datum van de 73ste werkweek in juli 2025 wordt binnenkort bekend gemaakt.
Hier kunt u het verslag van de werkweek van 2024 bekijken.